Odštampajte ovu stranicu
utorak, 31 mart 2020 22:07

Dvema vranjskim televizijama više od 15 miliona na medijskom konkursu

Napisao/la
Ocenite ovaj članak
(3 glasova)


Od 19,5 miliona dinara, koliko je iz budžeta Grada Vranja izdvojeno za sufinansiranje projekata za proizvodnju medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja za 2020, tradicionalno i bez naročitog odstupanja u praksi u odnosu na prethodne godine, najviše novca pripalo je dvema televizijskim kućama – RTV Vranje i TV Vranjska plus – ukupno 15.150.000 dinara. Sa 450 hiljada sufinansiran je portal Pod Pržar press koji je nov na lokalnom medijskom nebu, osnovan pre svega nekoliko meseci, 27. novembra 2019. godine.

 

Po predlogu Komisije za ocenu projekata, te konačnom odlukom Gradskog veća Grada Vranja, od televizijskih medijskih kuća najviše novca dobile su dve gorepomenute – TV Vranjska plus i TV Vranje (podnosilac projekta: RTV Vranje) – po 6,5 miliona. Zatim slede TV Ritam iz Vranjske Banje kojoj je pripalo 800 hiljada, RTV Bujanovac700 hiljada, dok je TV Info puls sufinasirana sa pola miliona dinara.

Za proizvodnju medijskih sadržaja za radio najveći iznos, 600 hiljada, pripao je OK Radiju, Radio Vranje (podnosilac projekta: RTV Vranje) dobio je 500 hiljada, dok su sufinansirana još dva radija, ali im je pripalo manje novca: Radio Skay sufinansiran sa 150 hiljada (podnosilac projekta: Miloš Stošić PR Agencija za marketing Skay Media Team Ranutovac), a Radio Ritam Vranjska Banja (podnosilac projekta: Privredno društvo Ritam Vranjska Banja) sa svega 100 hiljada dinara.

Projekte osam internet medija Komisija je ocenila pozitivno; među njima prednjači portal TV Vranjska plus koji je sufinansiran sa 1.150.000 dinara. Svi ostali znatno manje. Internet portalu Radio-televizije Vranje sleduje, konačnom odlukom Gradskog veća, pola miliona dinara, odmah zatim su dva portala koja su dobila približan novac za zadovoljenje javnog interesa kroz javno informisanje u 2020 – Pod Pržar press (podnosilac projekta: Centar za unapređenje položaja mladih - Euros) 450 hiljada, a informativni internet portal VranjeNews (podnosilac projekta: Centar za javno zagovaranje demokratije - CEDEM) 400 hiljada.

Jedini štampani medij čiji je projekat sufinansiran je Srpski venac (podnosilac projekta: Novinsko-izdavačko preduzeće Novi srpski venac Bujanovac), i to simboličnom sumom od 100 hiljada dinara.

 

ČLAN KOMISIJE IZ SUBOTICE "BLIZAK NAPREDNJACIMA"

Komisiju za ocenu projekata po raspisanom konkursu činili su novinarka Violeta Jovanov-Peštanac, predstavnica Društva novinara Vojvodine, novinar Đorđe Kovačević, u ime Saveza udruženja "Asocijacija radio-televizija Srbije" – koji je i prošle godine bio u Komisiji – kao i medijski stručnjak i menadžer iz Subotice, Vladan Stefanović. Široj vranjskoj javnosti ne toliko poznata imena.

Ime Subotičanina Vladana Stefanovića možda nije poznato ovdašnjem življu, ali Vojvođanima i te kako jeste. Portal Cenzolovka, u tekstu objavljenom 7. aprila 2017. (link: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/subotica-mediji-vladana-stefanovica-dobili-najvise-novca-na-konkursu/), piše da su "mediji u vlasništvu medijskog stručnjaka Vladana Stefanovića, tri njegove firme, te godine po konkursu za sufinansiranje medijskih projekata u Subotici od 20,5 miliona dinara dobili više od 7,6 miliona", kao i da je "široj javnosti poznat po spornim privatizacijama lokalnih medija u Vojvodini i bliskosti sa Srpskom naprednom strankom (SNS)", te "učešću u spornim komisijama za medijske projekte".

Sa druge strane, Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE) objavio je tekst o medijskom konkursu u Subotici za 2019. godinu, navodeći da su "gotovo polovinu sredstava, od ukupno 37,1 milion, dobili mediji bliski vlastima, u vlasništvu Vladana Stefanovića i Jožefa Pintera" (link: http://voice.org.rs/subotica-mediji-vladana-stefanovica-i-jozefa-pintera-dobili-najvise-novca-na-konkursu/).

Lako se u internet pretraživaču mogu naći ini podaci i tekstovi o, ispostaviće se, ne tako blistavoj karijeri uzornog medijskog radnika, Vladana Stefanovića iz Subotice, članu komisije na medijskom konkursu u Vranju. Uzimajući u obzir navedena istraživanja koja su sproveli vojvođanski istraživački portali, pre svega deo o Stefanovićevoj "bliskosti sa SNS-om", ne treba da čude ni rezultati tog konkursa i konačan sud Komisije za ocenu projekata.

 

ŠTAFETA

Ne bi stoga trebalo da građanke i građane Vranja zapanji ni to što je na medijskom konkursu u Vranju za 2020. godinu sufinansiran portal Pod Pržar press, koji je u Registar medija pri Agenciji za privredne registre (APR) upisan tek 27. novembra prošle godine. Ovaj medij je – prema rečima izvora portala Koalicija za transparentnost juga Srbije (KTJS), kao i analizom tema koje obrađuje i kojima se bavio i pre pandemije Korona virusa – prorežimski i u službi SNS-a.

U pitanju je medij koji je – u konkurenciji "sigurnih dobitnika" na konkursima za sufinansiranje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja, poput RTV Vranje, TV Vranjska plus, OK Radija, u poslednje vreme i portala VranjeNews – dobio priliku i iskoristio je.

Svež slučaj portala Pod Pržar press nije izolovan u vranjskoj konkursnoj praksi, premda se sličan scenario – sa taze organizacijom civilnog društva koja je iznebuha, nakon tek nekoliko meseci od svog rođenja, počela da dobija novac na konkursima – dogodio i pre nekoliko godina, pri apliciranju Centra za društvene integracije (CDI), o čemu je portal Koalicija za transparentnost juga Srbije (KTJS) već pisao (link: http://www.ktjs.rs/teme/transparentnost/36-organizacija-za-sve-i-svasta-partijska-knjizica-kao-ulaznica-u-svet-projektnog-su-finansiranja).

Na portalu Pod Pržar press tekstovi nisu potpisani, nema impresuma, tačnije podataka o glavnom uredniku ni osnivaču, ne može se naći matični broj ili PIB, nema ni broja bankovnog tekućeg računa, registracionog broja medija, adrese ili kontakt telefona. Navedene su samo dve imejl-adrese preko kojih se može kontaktirati – "neko", pretpostavka je vlasnik medija ili urednik. Iako, u za to predviđenom odeljku, na portalu Pod Pržar press nema tih podataka, na sajtu APR-a je Darko Radenković naveden kao odgovorni urednik. On je, prema informacijama do kojih je došao portal KTJS posredstvom svojih izvora, kao i pri uvidu u sadržaj njegovog Fejsbuk profila, član SNS-a ili je blizak vladajućem ešalonu.

Izdavač medija je Centar za unapređenje položaja mladih – Euros, organizacija koja se dolaskom naprednjaka na vlast u Vranju pozicionirala kao jedna od onih već očekivanih "srećnih dobitnika". Podsetimo, na prošlogodišnjem konkursu za sufinansiranje programa i projekata udruženja u oblasti društvenog i humanitarnog rada od javnog interesa, Euros, čiji je lider Slavko Dojčinov, dobio je 800 hiljada dinara. Iste godine za sufinansiranje projekata iz kulture još 50 hiljada, a godinu ranije 250 hiljada.

Na primeru Euros-a i portala Pod Pržar press se može zaključiti da je, na neki način, predata štafeta u ruke novog medija, koje preti da postane mezimac lokalne vlasti kao i drugi pre njega, a baš nekako u ovo vreme kad se raspisuju konkursi.

 

UČITELJ I ĐAK

RCD, koji je i osnivač internet portala KTJS, 2017. godine je akreditovan od strane Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, kako bi pružao pomoć jedinici lokalne samouprave u pogledu pisanja projekata, monitoring i sličnih aktivnosti. Procedura je bila jako stroga i trebalo je ispuniti niz kriterijuma, što je RCD uspeo.

"Pojedinačno smo akreditovani. Dragoljub Stevanović baš za pisanje biznis planova i izradu budžeta, a ja za pomoć Gradu kod pisanja EU projekata, monitoringa ili rodne ravnopravnosti. Drago mi je da su naši đaci – RTV Vranje – dobili sumu koju su dobili, mada je moja evaluacija o treningu celoj toj televiziji bila poražavajuća, zbog stepena nepoznavanja kako projektnog ciklusa, tako i izveštavanja", rekla je Ivana Stošić, predsednica Upravnog odbora RCD.

 

 

Ističe da je to još jedan primer gde je "los đak prevazišao dobrog učitelja, sudeći po novcu koji je đaku dodeljen sad, kao i više puta pre toga".

 

"Da li je osveta loših đaka na delu, neka sami čitaoci donesu odluku. RCD je, inače, uspešno sproveo više od 80 projekata finansiranih od različitih donatora, ali očigledno moramo proći obuku 'Kako napisati projekat za Grad Vranje?'. Možda nam u tome mogu pomoći najveći znalci među njima, RTV Vranje. Predlažemo da oni nas obučavaju. A od Komisije smo očekivali da bude malo maštovitija i inovativnija u davanju obrazloženja", kazala je Stošić.

 

Opet je, kao i prethodnih godina, prorežimskim medijima pripalo najviše novca poreskih obveznika Grada Vranja za sufinansiranje projekata za proizvodnju medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja. U igru se polagano uvode mlađe organizacije, kadrovi koji bi u budućnosti mogli da zamene neke iskusnije vukove. Vreme koje je pred nama pokazaće kako će cirkulisati novac za medije, kome će biti dodeljivan i ko će se najviše od toga okoristiti.

 

Ovaj tekst urađen je uz podršku Olof Palme International Center. Stavovi izneti u ovom tekstu ne moraju nužno odražavati stavove Olof Palme International Center.

 

Pročitano 510 puta
ktjs