petak, 13 jul 2018 20:04

Javno informisanje: Medijima bliskim vlasti i ove godine najvise novca

Napisao/la
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Nije bilo nekih većih iznenađenja prilikom podele novca po osnovu konkursa za (su)finansiranje pojekata u oblasti javnog informisanja za 2018, a u skladu sa okolnostima, aktuelnom političkom situacijom, provladinim medijima i onima koji to nisu.

Ima, sa druge strane, iznenađenja u raspisivanju samog konkursa. Naime, gradska vlast je konkurs razdvojila na televiziju i "sve ostale", može se tako grubo reći uporedimo li samo opredeljena sredstva. Za televizijsku produkciju, koja je, kako jednom prilikom reče portparolka Gradskog veća Zorica Jović, "najskuplja" (pa valjda po toj logici i treba da bude najskuplja), opredeljeno je13,5 miliona dinara. Za "ostale" su predviđena 3,5 miliona – ukupno 17 miliona dinara, dva više nego 2017. godine.

Grad će (su)finansirati 17 od predložena 42 projekta novinskih agencija, radija, štampanih i internet medija. Najmanji iznos koji se može odobriti po projektu iznosi 100.000, a najveći 1,5 miliona dinara, dok je samo za televiziju maksimalan iznos veći, i iznosi 7,5 miliona po projektu.

Sa po 100.000 dinara (su)finansiraće se projekti internet portala Vranje.net, Bujanovačkih, Adria media grup Beograd, Novosti dana, portala Čuvari Srbije i Informativnog press centra Vladičin Han.

Projekat portala TV Vranjska plus podržan je sa 400.000, OK radija sa 350.000 dinara, Radio-televizije Vranje i VranjeNews sa po 250.000, dok su leskovački portali JUGpress i juGmedia podržani sa po 150.000 dinara.

Od radio-stanica (su)finansiraće se projekti OK radija (550.000 dinara), Radio Vranja (400.000 dinara) i Radija Ritam Vranjska Banja (200.000 dinara).

Za realizaciju svojih projekata finansijski su pomognuta i dva štampana medija, mada, interesantno, nijedan nije iz Vranja: Novinsko-izdavačko preduzeće "Novi srpski venac Andon Dimitrijević i ortaci" O.D. Bujanovac, baš kao i niški časopis Slovo juga. Razumljivo, u nedostatku lokalnih novina, vlast je posegla za ovim, iznuđenim rešenjem, nimalo praktičnim i zdravom razumu jasnim.

 

ZUJI VIŠE NEGO LANE

Problem su bile Vranjske, nisu bile po volji "mutavih urlatora zvučnih titula", pa se sad štampani medij traži van Vranja, da se (su)finansira od para poreskih obveznika Grada Vranja. Čudno je to.

Na kraju, (su)finansirane su i televizije, i to: TV Info puls sa 700.000 dinara i RTV Vranje sa 5,65 miliona. Neznatno manje dobila je TV Vranjska plus – 5 miliona, TV Ritam Vranjska Banja podržana je sa 800.000 dinara, dok su RTV Bujanovac i TV Vladičin Han pomognuti sa 600.000, odnosno 400.000 dinara.

Novinska agencija "Naisa" (su)finansirana je sa 200.000, a "Matex SP" sa 150.000 dinara.

Opet, ako se uzmu u razmatranje sve oblasti javnog informisanja, dakle štampa, portali, radio, televizija i novinske agencije, apsolutno je jasno da su najveći pobednici, "moralni" i "finansijski", TV Vranjska plus, koja je ukupno "inkasirala" 5,4 miliona dinara, kao i – Zoran Veličković Zuja, vlasnik RTV i većinski vlasnik RTV Bujanovac, čiji su projekti – portala RTV, Radio Vranja, kao i dveju pomenutih televizija – (su)finansirani sa ukupno 6,9 miliona dinara!

U odnosu na konkurs o javnom informisanju za 2017, ova godina Veličkoviću je berićetnija od prethodne, kada je, prisetimo se, iz gradskog budžeta dobio 4,9 miliona dinara. TV Vranjska plus je, sa druge strane, ove godine podržana sa 1,1 milion manje nego lane.

Primetna je i razlika u ophođenju lokalne vlasti prema OK radiju, čiji su projekti ove godine podržani sa 900.000 dinara (portal i radio), za razliku od prošlogodišnjih 200.000.

Portal InfoVranjske ove godine nije dobio ni dinar od 3,5 miliona predviđena za agencije, radio, štampane i onlajn medije; iako je doneta odluka očekivana, uzimajući u obzir teme o kojima izveštava portal InfoVranjske.

Prethodne su bar bili ponuđeni nekakvi novci, u pitanju je bilo 150.000 dinara namenjenih za (su)finansiranje projekata za potrebe portala. Iako je to, smatraju relevantni sagovornici upoznati sa temom, bio samo pokušaj da se ponizi redakcija i ondašnji vlasnik "Vranjskih", Vukašin Obradović. Obradović je, zajedno sa tadašnjim programskim direktorom OK radija a današnjim urednikom portala InfoVranjske, Sašom Stojkovićem, odbio da potpiše ugovor o realizaciji projekta sa Gradom.

Nakon ovoga je nastala i, po Srbiji rasprostranjena, akcija #StopMedijskomMraku #ZaSloboduMedija #StojimUzVranjske, a sve zbog, kako je naglašeno, "skandalozno sprovedenog lokalnog konkursa za javni interes u sferi javnog informisanja u Vranju".

MEDIJSKI STRUČNJACI

 

Vratimo se ipak na ovogodišnji konkurs.

Posebno se treba osvrnuti na članove Komisije za ocenu projekata po raspisanom konkursu za radio, štampane i internet medije i novinske agencije, koju čine: predsednica Danijela Ivanović iz Društva novinara Niša, Emil Ivanović, predstavnik Udruženja "Nova mreža Srbije" i Đorđe Kovačević, medijski stručnjak.

Danijela Ivanović je zamenica glavnog i odgovornog urednika niške TV Zona plus, medijske kuće koja je, prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre (APR), u vlasništvu Vladana Gašića, sina direktora BIA-e, Bratislava. Stoga njen angažman kao predsednice komisije ne treba da čudi. Imena preostala dva člana nisu previše poznata medijskim radnicima i novinarima u Vranju.

 

S obzirom da je u Javnom pozivu za sufinansiranje projekata iz budžeta Grada Vranja za proizvodnju medijskih sadržaja za radio, internet i štampane medije, i novinske agencije u 2018, u odeljku "Poziv za učešće u radu Komisije" decidirano navedeno da "se pozivaju novinarska i medijska udruženja koja su registrovana najmanje tri godine pre datuma raspisivanja ovog konkursa, da predlože članove konkursne komisije", nejasno je zbog čega se u Komisiji nije našao nijedan od kandidata koje su predložila najveća nacionalna medijska i novinarska udruženja.

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) predložili su Nadu Budimović, Udruženje novinara Srbije (UNS) Budimira Ničića, dok su Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija – LocalPress predložili Zvonka Damnjanovića.

Niko od relevantnijih stručnjaka od onih izabranih, koje su predložila takođe relevantna udruženja nije se našao u Komisiji.

Društvo novinara Niša predložilo je za svog kandidata, Danijelu Ivanović, zamenicu glavnog i odgovornog urednika TV Zona plus i predsednicu Društva novinara Niša, za člana Komisije. Udruženje "Nova mreža Srbije" predložilo je novinara Emila Milojevića, dok je medijski stručnjak Đorđe Kovačević predložio sebe za člana Komisije.

Ovo troje je, već, po ukusu moćnih.

Članovi konkursne komisije, mahom nepoznati i iskusnijim novinarima i medijskim radnicima, dodelili su najveći deo para na Konkursu za (su)finansiranje projekata u oblasti javnog informisanja medijima bliskim vlasti. Samo dva najveća zajedno su dobila 12,3 miliona od ukupno 17.

Tako je ove godine, isto je bilo i prethodne, a nema sumnje da nam je ovakva budućnost – bliža ili dalja, vreme će pokazati – izvesna.

 

Ovaj tekst urađen je uz podršku Olof Palme International Center. Stavovi izneti u ovom tekstu ne moraju nužno odražavati stavove Olof Palme International Center.

 

Pročitano 390 puta